Gloria Gaynor was right
Curatorial statement for Gloria Gaynor Tenía Razón solo show
September 2020

Jaime Núñez del Arco's paraliterary drawings have exemplified "thinking out loud" for over a decade now, long before propagating nonsense thanks to the Internet became a widespread daily practice. But there is something very particular in his aestheticized texts: far from aspiring to creating orthodox sentences that communicate deep meanings, his phrases take unexpected turns, where the witticisms and bizarre semantic deviations speak both of the culture that surrounds us and of the mental winding roads of an artist who uses them to raise his own voice in protest. Against what? This is not entirely apparent, but that doesn't matter either. What is undeniable is that the bilingual morsels he offers us are a symptom of diverse community pathologies deeply embedded in the world.

In Redes Zoociales (Zoocial Networks), the artist adds new devices to his usual formal resources. The Venn diagrams he usually employs to establish relationships between disparate ideas now give way to freer compositions wherein he writes all over sheets of paper, showing an unhinged eagerness to intervene their entire surface. In these visual monologues, Núñez del Arco appeals to an aesthetic of horror vacui where there is no restraint or discretion, but rather enjoyment; delight and a large dose of anxiety. The figure of the bird becomes the key iconographic element of this work, which we can imagine constantly emitting rambling callings arising from within.

Several clues in the exhibition remind us that the period during which this work was produced was marked by the experience of confinement, and although the pandemic is not its central theme, the trail of neurosis that it leaves behind seeps through and is inevitably present. This is the case in the large canvases (which are part of a budding public art project), and in the series entitled Reporte mensual (Monthly Report), where the playful mood of previous works gives way to a more somber tone without losing its comedic essence. On love in times of COVID, on personal relationships not exempt from close losses... these are works that capture his experience of these times and which, clinging to humor, allow him to come to the conclusion that Gloria Gaynor was right, as he stated in some corner of this great writing covering the gallery walls.

Rodolfo Kronfle Chambers
Curator


Los dibujos para-literarios de Jaime Núñez del Arco llevan ya una década ejemplificando aquello de “pensar en voz alta”, mucho antes de que propalar disparates gracias al internet sea una práctica cotidiana bastante extendida. Pero hay algo muy particular en sus textos estetizados: lejos de aspirar a la oración ortodoxa que comunica sentidos profundos, sus frases toman giros inesperados, donde las ocurrencias y los desvíos semánticos estrafalarios hablan tanto de la cultura que nos rodea, como de los meandros mentales de un artista que plantea con ellos su propia protesta. ¿Contra que? No queda del todo claro, pero tampoco importa. Lo que es innegable es que los bocados bilingües que ofrece son un síntoma de las patologías comunitarias arraigadas en el mundo.

En el conjunto titulado Redes zoociales el artista amplía sus consabidos recursos formales. Los diagramas de Venn que empleaba para establecer relaciones entre ideas dispares dan paso ahora a composiciones más libres donde perpetra inscripciones por todo el papel, manifestando un afán desquiciado por intervenirlo completamente. En estos monólogos visuales Núñez del Arco apela a una estética del horror vacui donde no hay mesura ni recato, sino más bien goce, deleite y hartas dosis de ansiedad. La figura del pájaro pasa a ser el elemento iconográfico clave, al cual podemos imaginar emitiendo constantemente aquellos divagatorios trinos internos.

Varias referencias en la exposición nos recuerdan que el período de producción de estas obras estuvo atravesado por la experiencia del confinamiento, y si bien la pandemia no se plantea como tema central, la estela de neurosis que deja se filtra y tiene una inevitable presencia. Así sucede en las grandes telas (que forman parte de un proyecto en ciernes de arte público), y en la serie titulada Reporte mensual, donde el ánimo lúdico de otras obras da paso a un tono más sombrío sin perder su esencia cómica. Del amor en tiempos de COVID, de las relaciones personales no exentas de pérdidas cercanas…son trabajos que captan su vivencia de estos tiempos y que, sin embargo, aferrándose al humor, le permiten concluir categóricamente que Gloria Gaynor tenía razón, tal como lo ha consignado en alguna esquinita de este gran manuscrito que tapiza la galería.

Rodolfo Kronfle Chambers
Curador



Aquí y en Everywhere
Critical text about Aquí y en Everywhere solo show
Published in the book Contingencias, Modos de Habitar, Disidencias
+ARTE gallery, February 2021

Between the months of June and July 2019, an imposing block of black text drew attention to itself at the +ARTE gallery. The pink background of the text was like a sting on the retina. You had to get closer to look... to read what those words said. And, as if it were the incomplete transcription of an inner monologue, or a seemingly disjointed succession of ideas, the paragraph exploded in your face with all possible ambiguity. The letters were squeezed together in jumbled typography, all in capital letters, as if they wanted to confuse and provoke readers. It revealed some semantic wanderings and a gloating of superficiality, as well as a suspicious vocative intention. The work made a sarcastic commentary on popular culture and social networks: it was a wink to the spectacular use of British fashion designer Paul Smith's store front in LA, which became an Instagram landmark a few years earlier.

Jaime Núñez del Arco likes to hide the complexity of his stories in banal appearances. Aquí y en everywhere was a suggestive title for this exhibition: faced with the contemporary anxiety of having an omnipresent virtual existence thanks to digital media, the artist chose to devote himself to collecting the tiniest details of his daily life. His works are like pages torn from a fictional diary, or notes that randomly connect the ideas that flow endlessly in a restless mind.

Unlike those who propose to approach social reality through art, with critical or emancipatory purposes, Núñez del Arco chooses to use introspective escape as a legitimate alternative to exist in the world. Although his drawings often contain scathing comments on popular culture, the art world, his own work or personal relationships, it is his own subjectivity that manifests itself—discreet and elusive—in these images. Halfway between drawing and writing, his artistic approach is presented as a statement of the inconsequential, where laconic phrases, stains and careless strokes offer a carefree landscape of life, an alternative to survive the crises that affect us.

Ana Rosa Valdez
Curator / Art Historian


Entre junio y julio de 2019, un bloque de texto negro se imponía en la galería +ARTE llamando la atención de manera estrepitosa. La superficie rosada sobre la que vibraba ese texto era como un aguijón en la retina. Había que acercarse a mirar… a leer lo que decían esas palabras. Y, como si fuese la transcripción incompleta de un monólogo interior, o una sucesión aparentemente desarticulada de ideas, el párrafo estallaba en la cara con toda la ambigüedad posible. Las letras se apretujaban en un abigarrado montaje tipográfico, todas en mayúsculas, como si quisieran confundir, provocar. Un vagabundeo semántico y un regodeo en la superficialidad se percibía en el contenido, así como una intención vocativa sospechosa. La obra hacía un comentario sarcástico sobre la cultura popular y las redes sociales: era un guiño al uso espectacular de la fachada de la tienda del diseñador británico de moda Paul Smith, en LA, que se convirtió en un hito de Instagram hace algunos años.

A Jaime Núñez del Arco le gusta esconder la complejidad de sus historias en apariencias banales. Aquí y en everywhere fue un sugerente título para esa exposición: frente a la ansiedad contemporánea de habitar virtualmente en todas partes, vía medios digitales, el artista se dedica, más bien, a recoger los detalles más nimios de su cotidianidad. Sus obras son como páginas arrancadas de un diario ficcional, o apuntes que conectan azarosamente las ideas que fluyen sin parar en una mente inquieta.

A diferencia de quienes se proponen abordar la realidad social a través del arte, con fines críticos o emancipatorios, Núñez del Arco elige la fuga introspectiva como posibilidad legítima de habitar el mundo. Aunque en sus dibujos suelen aparecer comentarios mordaces sobre la cultura popular, el mundo del arte, su propio trabajo o las relaciones personales, es su propia subjetividad la que se manifiesta —discreta y huidiza— en estas imágenes. A caballo entre el dibujo y la escritura, su propuesta artística se presenta como un statement de lo intrascendente, en donde las frases lacónicas, las manchas y los trazos descuidados ofrecen un paisaje desenfadado de la vida, una alternativa para sobrevivir a las crisis que nos afectan.

Ana Rosa Valdez
Curadora / Historiadora de arte



Jaime Núñez del Arco: Lapsus calami and anxiety
Curatorial statement for Aquí y en Everywhere solo show
June 2019

The recent works of Jaime Núñez del Arco (Guayaquil, 1976) elaborate on his paraliterary explorations where text, as a central element, is not only a signifier within the language system, but also an aesthetic motif.

His phrases incorporate schematic figures and expressive strokes that create a result resembling a palimpsest, in which hypersubjective announcements of uncertain semantic structure (verging on chaos whenever he has chosen to add loose notes) are read as the artist's private thoughts: speech deviations, verbal games and rhetoric where pop culture, references to art, online habits and digital communities intertwine with musings of a sexual and contemporary existential anguish nature.

Just as with any other exercise in introspection and experience, this series can be understood as a fractioned autobiographical script. It could be said that the artist is a specialist in verbal gags, in the deliberate creation of what could otherwise be interpreted as a succession of lapsus calami—unconscious failed acts of writing. But these apparent errors, rather than make us see them as expressions for the psychological analysis of the author (also known as parapraxis in the specialized jargon), seem to work as a whole to map anxiety, showcasing it as the dominant feeling and irreducible essence of the being in the millennial empire.

Far from pretentious or high-flown maxims, Núñez del Arco's words take complete solace in the banality of the world around us: from the oppressive overflows of technology to the anxiety that can be caused by living in an overcrowded world of dissonant voices increasingly more post-everything... and a hint of catharsis can be perceived in his writing. The refrains compiled in Aquí y en everywhere (Here and Everywhere), in their characteristic bilingualism (as a sign of their time), tend to give us a slightly knowing smile, leading us to admit the absolute superficiality of the symbolic matrix of our existence, regardless of being capable to understand that we are (however) subjected to complex forces that control us.

Rodolfo Kronfle Chambers
Curator


Los trabajos recientes de Jaime Núñez del Arco (Guayaquil, 1976) expanden sus exploraciones para-literarias donde el texto, como elemento central de la obra, actúa no solo como significante dentro del sistema del lenguaje sino además como un motivo estético.

Sus frases incorporan esquemáticas figuras y expresivos trazos creando un resultado que asemeja a un palimpsesto, en que aquellas proclamas hiper-subjetivas de estructura semántica incierta -y al borde de lo caótico cuando añade apuntes sueltos en el plano de la obra- se leen como los pensamientos privados del artista: desvíos del habla, juegos verbales y retruécanos donde se entrecruzan cultura pop, referencias al arte, hábitos online y comunidades digitales con cavilaciones de índole sexual y angustia existencial contemporánea.

Como todo ejercicio de introspección y experiencia este puede entenderse como un guión autobiográfico fraccionado. Podríamos afirmar que el artista es especialista en gags verbales, en la creación deliberada de lo que de otra manera se interpretaría como una sucesión de lapsus calami, aquellos actos fallidos inconscientes de la escritura. Pero más que aproximarnos a estos aparentes equívocos como expresiones de aplicación psicoanalítica enfocadas en analizar al autor (llamados parapraxis, según la jerga especializada), el conjunto de trabajos parece trazar más bien un mapa de la ansiedad, perfilándola como el sentimiento dominante e irreducible esencia del ser en el imperio milenial.

Lejos de máximas pretenciosas o altisonantes, las formulaciones de Núñez del Arco se solazan plenamente en la banalidad del mundo que nos rodea: desde los desbordes opresivos de la tecnología hasta la zozobra que puede causar vivir atiborrado de voces disonantes cada vez más post-todo… y en su redacción se percibe un dejo de catarsis. Los estribillos reunidos en la muestra Aquí y en everywhere, en su característico bilingüismo (como signo de su tiempo), tienden a dibujarnos una leve sonrisa cómplice, que nos conduce a admitir la completa superficialidad de la matriz simbólica de nuestra existencia, muy a pesar de comprender que estamos -sin embargo- entregados a complejas fuerzas que nos controlan.

Rodolfo Kronfle Chambers
Curador



The voices in my head keep sending friend requests...
Curatorial statement for Pre/Textos collective show (extract)
June 2018

The recent work of Jaime Núñez del Arco (Guayaquil, 1976) overflows the hipsterist accents of his previous series to create verbal quagmires where, with a certain dose of absurdity, he weaves together witty proclamations and stories that are informed by contemporary culture and by his personal and professional experience: a progressive graphic designer in the world of local conservative advertising. The result is a set of maxims that, far from being edifying, are deeply embedded in sarcasm and portray a rather cynical vision of today's society.

The style of these works is characterized by the use of the English language (part of the current jargon of the culture of consumption that uses it) and by the incorporation of Venn diagrams—those graphs where the intersection of ideas, using set theory, establishes playful relationships that defy the logic of their mathematical origin to propose another way to reason.

Rodolfo Kronfle Chambers
Curator


La obra reciente de Jaime Núñez del Arco (Guayaquil, 1976) desborda los acentos hipsteristas de sus series anteriores para originar atolladeros verbales donde, con cierta dosis de absurdo, hilvana ocurridas proclamas y relatos epocales que se informan tanto de la cultura contemporánea como de su vivencia personal y profesional: un diseñador gráfico de avanzada en el mundo de la publicidad conservadora local. El resultado es un conjunto de máximas que lejos de lo edificante se enseñorean en el sarcasmo y retratan una visión más bien cínica de la sociedad actual.

El estilo de estos trabajos se caracteriza por el uso del idioma inglés (parte de la jerga corriente de los consumos culturales que los atraviesan) y por la incorporación de diagramas de Venn, aquellos esquemas donde la intersección de ideas, empleando la teoría de conjuntos, establece lúdicas relaciones que desafían la lógica de su procedencia matemática para proponer otro tipo de razonamientos.

Rodolfo Kronfle Chambers
Curador



Masks
Critical text for the MASKS series of drawings and publication
April 2013

With Jaime Nuñez del Arco, images undergo what words underwent with Ginsberg: A breathable metamorphosis with no beginning and no end. There are quotes, reverences, and thoughts.
A connected consumption of fragmented -fictional- situations. The fact that Jaime’s drawings are like this, exhales a certain popular charm, fresh and lyrical. Nevertheless, these same drawings are determined to a certain violence, to be devoured fast, to reclaim -like their own nature- a fragmented space of the spectator’s visual consumption. It appears to be the way in which Nuñez del Arco produces his compositions: they refer to everything and anything, they are recognizable and strange at the same time. Because of this, his drawings re/present the oldest way to manifest a thought: an idea, an sketch, a componimento inculto (of which Da Vinci talked about).

His latest drawings play with one of the most antique instruments of human rituals: The mask.
An iconic motif for comics and science fiction, a phenomenon that distinguishes the youth culture of the 20th century. The faces and phrases made within these global pop reflections, find a sincere aversion for the “academic” way of thinking. Nuñez del Arco is also a graphic designer working hard to flip the corporate coin. He has been teacher at the Institute of Art (ITAE) in Guayaquil, Ecuador and is the director of educational projects like MUCA and Tomala Books. In 2011, I had the opportunity to work with him -as a curator- for the exhibit “En las orillas del dibujo” (DPM Gallery) where we exhibited some of his visual anxieties.

The reason why I highlight the subjectivity in the composition of Jaime´s work begins with the format. He diagrams spaces, something he does not only to find meaning, but also economy within the drawing. Each one is an expression that aims to one single thing at the same time, but generates -like a domino effect- the links for symbiotic relationships between available media and the thoughts capable of materializing.

María Inés Plaza
Burdeos, April 2013